이산한 펀잡 (The Diaspora Punjabi)
여러 나라에 거주하는 10개의 펀잡인들의 통합 프로파일
(말레이시아, 미얀마, 방글라데시, 스리랑카, 싱가포르, 오만, 이란, 케냐, 탄자니아, 태국)
펀잡인들 대부분은 인도와 파키스탄에 살고 있지만, 큰 펀잡 공동체가 있는 국가의 수도 30개국에 이른다. 펀잡인들이 처한 생활 환경은 나라마다 다르지만, 그들은 전통문화와 생활양식의 많은 부분을 그대로 유지해왔다.
"펀잡인"이라는 이름은 펀잡어를 사용하고 인도와 파키스탄의 펀잡 지역에서 살고 있는 사람들을 말한다. 펀잡어는 인도-유럽어로서 6개의 주요 방언으로 나뉘어지며, 기본적으로 인도와 파키스탄의 주요 지역에서 사용된다.
펀잡인들 사이에는 다른 사회적 계급들과 직업적 하위집단들이 많이 있다. 이런 이유 때문에, 그들의 생활양식을 적절히 묘사한다는 것은 어려운 일이다. 펀잡인의 현대문화는 1947년에 인도와 파키스탄의 분열로 많은 부분 영향을 받았는데, 이 분립으로 말미암아 무슬림과 힌두교도, 시크교도들을 분리시키는 대규모의 이주가 발생했다("시크교"는 이슬람과 힌두교가 결합된 종교이다.) 새 정부의 편입 정책 역시 펀잡인들의 생활에 영향을 상당히 미쳤다.
삶의 모습
"카스트" 제도는 인도의 엄격한 사회계급 체제이다. 펀잡인들은 "자티"(jati)라고 하는 카스트로 구분된다. 펀잡인들에게 카스트는 한 지역에서 공통 조상을 둔 가족집단을 의미한다. 그들은 같은 카스트 안에서 결혼할 수 있으며, 공동 형태의 토지 유산에 기반을 둔 공통의 전통적 직업을 가지고 있다. 카스트들은 일반적으로 그들이 어떤 지역으로 어떻게 왔는지 또는 현재 직업적 지위를 어떻게 가지게 되었는지를 설명해주는 기원 설화를 가지고 있다. 카스트의 분류는 종교에 따라 다르지만, 일반적으로는 "브라만"(Brahmans, 사제와 학자, 지주, 숙련 장인)의 상층 카스트에서부터 노동자와 노예의 최하층의 카스트에 이르기까지 이른다. 다양한 장인 카스트에는 목수, 석공, 대장장이, 이발사, 방직공 등 숙련된 직업들이 있다. 자티는 씨족, 촌락, 가족으로 더 나뉘어질 수 있다.
인도에서도 이슬람과 시크교에서 카스트 제도를 거부하고 있기 때문에, 카스트 제도가 완전히 종교에 의해 받쳐지고 있다고는 할 수 없다. 이산한 펀잡인들 대부분은 힌두교도이며, 최상층의 카스트에 속하고 대개 교육을 많이 받은 사람들이다. 이런 이유 때문에, 그들은 현재 자신들이 살고 있는 다양한 지역사회에서 쉽게 동화할 수 있었다.
펀잡인 이민자들은 다양한 직업을 가지고 있다. 터번을 머리에 둘둘 말은 것으로 특징지어지는 시크교도들은 대부분 기계공, 건설직, 사업 전문직 등에서 능력을 발휘하고 있다. 다른 펀잡인들은 소매와 무역, 특히 소규모 가족사업을 통하여 일을 하고 있다.
펀잡인의 전통문화에서, 남자들은 토지와 가게, 기타 사업 자산 등 가족 재산을 돌볼 책임이 있다. 여자들은 집안 일을 맡아서, 요리, 자녀 교육, 가계 관리, 가축 기르는 일 등을 한다.
무슬림이든 힌두교든 또는 시크교든 상관없이, 결혼은 모든 펀잡인들이 아주 바라는 것이다. 펀잡인들은 전통적으로, 신혼부부가 결혼하면 시부모 근처의 남편 마을에서 산다. 하지만, 이산한 펀잡인들의 대부분 공동체에서는 이렇게 하지 않으며 신혼부부는 자기들이 원하는 곳에다 신혼집을 차린다. 결혼은 아직도 많은 경우에 부모의 중매로 이루어지지만, 당사자와의 충분한 토의가 이루어지는 편이다.
펀잡인들에게는 전반적인 사회 통제 체제는 없으며, 그 대신 각 기관들(사업체와 가정, 민간행정기구, 종교조직, 정치조직 등)에서 그 나름마다 법과 규율수단을 가지고 있다.
펀잡인들의 흔히 하는 말로 "땅, 여자, 물이 모든 갈등의 원인이다"라는 게 있다. 이것이 단순히 의미하는 바는, 자기의 가족과 재산을 영원히 보존하는 수단을 통제하는 게 필요하다고 그들이 생각한다는 것이다.
신앙
이산한 펀잡인들은 고향의 3가지 주요 종교인 힌두교, 이슬람교, 시크교를 그대로 반영한다. 이산한 펀잡어 사용자들 대부분 시크교도이며, 미얀마의 사람들만 무신론자이다.
시크교는 일신교로서, 16세기에 인도 북부에서 나타났다. 시크교에서는 모든 종교적 특징을 초월한 유일신을 발견하고자 하는 시도로서, 힌두교와 이슬람교의 요소들을 결합하여 그 교리를 만들었다.
필요로 하는 것들
펀잡어로 이용할 수 있는 기독교 자원은 많이 있지만, 극소수만이 복음을 들었다. 탄자니아와 케냐 등 심지어 기독교가 지배적인 국가에서도, 펀잡인들은 아직도 기독교인이 1%도 채 안된다. 방글라데시와 미얀마 등 다른 나라에서는 펀잡인들 가운데 사역하는 선교단체도 없다.
펀잡인들을 목표로 하여 시작할 교회 개척팀들이 아주 필요하다. '모든 종교를 초월한 유일신'을 찾고자 하는 그들의 마음은 진정한 유일신이자 구원자이신 예수님을 그들과 나눌 수 있는 문을 열어줄 수도 있을 것이다.
기도제목
펀잡인들을 속박하고 있는 영적 권세와 세력들을 대적하는 기도를 합시다.
예배와 중보기도를 통하여 그 땅을 깨뜨릴 기도팀을 세워주시도록 기도합시다.
펀잡인들을 목표로 하고 있는 선교단체들에게 지혜를 주시도록 기도합시다.
추수의 주님께서 펀잡인들 가운데 사역할 많은 사역자들을 보내주시도록 기도합시다.
펀잡인들 가운데서 영화 "예수"와 그 밖의 복음화 자료들이 효과를 나타내도록 기도합시다.
하나님께서 소수의 펀잡인 기독교인들을 격려해주시도록 기도합시다.
하나님께서 꿈과 환상을 통하여 펀잡인들에게 당신 스스로를 나타내시도록 기도합시다.
성령께서 복음을 대하는 그들의 마음을 부드럽게 만드시도록 기도합시다.
펀잡인들 가운데 강건한 지역교회가 세워질 수 있도록 기도합시다
참조:
인도의 동부 펀잡인, 미르푸르 펀잡인,
파키스탄의 남부 펀잡인,
아프가니스탄의 서부 펀잡인,
케냐, 파키스탄의 펀잡인.
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통계
이산한 펀잡
(세계복음화 리서치센터의 최근 보고)
종족명 국가 언어 1995 인구 기독교인 모국어 성경 영화 "예수" 기독교방송 선교단체
펀잡인 말레이시아 펀잡어 80,600 1.1% 성경 전부 있음 있음 2
펀잡인 미얀마 펀잡어 54,000 1.1% 성경 전부 있음 있음 X
펀잡인 방글라데시 펀잡어 22,100 1% 성경 전부 있음 있음 X
펀잡인 스리랑카 펀잡어 13,100 1% 성경 전부 있음 있음 1
펀잡인 오만 펀잡어 26,000 1.3% 성경 전부 있음 있음 X
펀잡인 이란 펀잡어 26,900 1% 성경 전부 있음 있음 X
펀잡인 케냐 펀잡어 36,900 0.15% 성경 전부 있음 있음 1
펀잡인 탄자니아 펀잡어 29,700 1 성경 전부 있음 있음 X
펀잡인 태국 펀잡어 20,200 1% 성경 전부 있음 있음 1 The Diaspora Punjabi.
A cluster of 10 Punjabi groups in different countries.
Punjabi of Bangladesh, Iran, Kenya, Malaysia, Myanmar, Oman, Singapore, Sri Lanka, Tanzania, Thailand.
A vast majority of the Punjabi live in India and Pakistan; however, large Punjabi communities can also be found in nearly thirty other countries. While the living conditions of the Punjabi differ greatly from country to country, they have retained much of their traditional culture and lifestyle.
The name "Punjabi" is used to describe both those who speak Punjabi, and those who inhabit the Punjab region (in India and Pakistan). Punjabi is an Indo-European language that is divided into six main dialects. It is primarily spoken in the major regions of India and Pakistan.
There are many different social classes and occupational sub-groups among the Punjabi. For this reason, it is difficult to adequately describe their lifestyle. Modern Punjabi culture was largely shaped by the partitioning of India and Pakistan in 1947. This event resulted in massive migrations that separated the Muslims from the Hindus and Sikhs. (Sikhism is a combination of Islam and Hinduism.) The incorporation of new government policies also had far reaching effects on the lives of the Punjabi.
What are their lives like?
The "caste" system is India's strict organization of social classes. The Punjabi are divided into castes called jati. For the Punjabi, a caste is described as a group of families in an area, with common ancestry, who marry among themselves, and have a common traditional occupation based upon a common type of inherited productive property. Castes generally have origin stories that explain how they came into an area, and/or their present occupational position. Caste divisions vary according to region, but they generally range from the upper castes of Brahmans (priests, scholars, landowners, and skilled artisans) to the lowest caste of laborers and servants. Various artisan castes include those who are skilled as carpenters, masons, blacksmiths, barbers, and weavers. The jati are further divided into clans, villages, and families.
The caste system in India is not fully supported by religion, as it is specifically rejected by Islam and Sikhism. Most of the Diaspora Punjabi who are Hindu, are of the higher castes and are usually well educated. For this reason, they have easily assimilated into the various communities in which they now live.
The Punjabi immigrants have taken on a variety of occupations. Many of the Sikhs, who are characterized by their neatly wound turbans, have excelled as mechanics, construction workers, and business professionals. Other Punjabi have found work in retail and trade, particularly through small family businesses.
In traditional Punjabi culture, the men are responsible for overseeing the family possessions such as land, shops, or other business assets. The women are responsible for overseeing the homes. They cook, care for the children, manage the household finances, and take care of any domestic animals.
Whether Muslim, Hindu, or Sikh, marriage is highly desired among all Punjabi. Traditionally, residences were patrilocal, which means that young couples lived in the husband's village near his parents. However, in most Diaspora Punjabi communities, this does not occur. Newly married couples set up their homes wherever they choose. Marriages can still be arranged by parents, but this is rarely done without extensive discussions.
Among the Punjabi, there is no overall system of social control. Instead, each institution (such as businesses, homes, civil administration, religious organizations, and political organizations) has its own set of laws and disciplinary measures.
It is commonly said among the Punjabi that "land, women, and water are the sources of all conflicts." This simply means that they deem it necessary to control the means by which one perpetuates his family and property.
What are their beliefs?
The Diaspora Punjabi reflect the three major religions of their homeland: Hinduism, Islam, and Sikhism. Most of the Diaspora Punjabi speakers are Sikhs, except for those in Myanmar, who are mostly atheists.
Sikhism is a monotheistic religion that was founded in northern India during the sixteenth century. Its teachings have combined the elements of both Hinduism and Islam in an attempt to find one god who transcends all religious distinctions.
What are their needs?
Although there are many Christian resources available in the Punjabi language, very few Punjabi have been reached with the Gospel. Even in predominantly Christian countries, such as Tanzania and Kenya, the Punjabi are still less than 1% Christian. In other countries, such as Bangladesh and Myanmar (Burma), no missions agencies are currently working among the Punjabi.
There is a great need for church planting teams to begin targeting the Punjabi. Their search for 'one god who transcends all religions' can provide the open door to share Jesus - the one true God and Savior - with them.
Prayer Points
Pray against the spiritual principalities and powers that are keeping the Punjabi bound.
Ask God to raise up prayer teams who will break up the soil through worship and intercession.
Ask God to give wisdom to the missions agencies that are targeting the Punjabi.
Pray that the Lord of the harvest will thrust forth many laborers to work among the Punjabi.
Pray for effectiveness of the Jesus film and other evangelistic tools among the Punjabi.
Ask God to encourage the small number of Punjabi Christians.
Pray that God will reveal Himself to the Punjabi through dreams and visions.
Ask the Holy Spirit to soften their hearts towards the Gospel message.
Ask the Lord to raise up strong local churches among the Punjabi by the year 2000.